پرسش مهر 16 رییس جمهور دولت تدبیر و امید

۲۶ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

می توان گفت در میان بازارها، مسکن کمترین تاثیر را از بیانیه لوزان خواهد داشت؛ بازاری که نه به ارز و نه به تحریم ها به طور مستقیم ارتباطی نداشت اما تشعشعات مذاکرات می تواند مانند یک کاتالیزور در این حوزه عمل کند و مدت زمان رسیدن به دوره رونق راکوتاه تر کند. کارشناسان این حوزه معتقدند روند مذاکرات و حتی توافق نهایی نمی تواند به کاهش قیمت ها در این حوزه منجر شود چراکه بازار مسکن پس از طی دوره 2 سال رکود سیر نزولی کاهش قیمت را سیر کرده و ظرفیت کاهش قیمت دوباره را ندارد اما تاثیر روانی مذاکرات این است که رونق به این حوزه بر می گردد که افزایش قیمت به دنبال این رونق و افزایش حجم معاملات کمتر از میانگین نرخ تورم خواهد بود.

امید رضا موسوی
۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۶:۵۹ ۲ نظر

بی شک یکی از تاثیرگذارترین موضوعات اقتصادی پس از رسیدن به توافق جامع ایران با گروه 1+5 در اقتصاد کلان و خرد کشورمان لغو تحریم های بانکی و نقل و انتقالات وجوه و سوییفت است. قطعا پس از لغو تحریم ها با تسهیل تبادلات بانکی مناسبات اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف افزایش می یابد. تحریم چند ساله به شدت بر عملکرد موسسات پولی و مالی کشورمان تاثیر گذاشت و به تضعیف و انزوای بانک های کشورمان منجر شد به طوری که گفته می شود از بین تقریبا 30 بانک فعال در کشور، 15 بانک فعالیت بین المللی ندارند، 10بانک هم که در تحریم هستند و 5 بانک باقیمانده هم با تحریم های سوییفت عملکرد قابل توجهی در حوزه بین الملل ندارند. عده یی از کارشناسان معتقدند با لغو تحریم ها موسسات پولی و مالی وارد فاز جدیدی از فعالیت ها از جمله داشتن شریک خارجی می شوند و به این واسطه تجارت با کشورهای خارجی به ویژه آمریکایی ها و اروپایی هموارتر می شود و به دنبال آن اعتبارات بانک ها افزایش می یابد که این افزایش و تقویت منابع اگر وارد بنگاه داری نشود می تواند پیامدهای بسیار مثبتی در حوزه تولید داشته باشد.

وجود یک فرصت و حتمی بودن آن را نشان می دهد و بر این واقعیت مهم تاکید می کند که توافق وین برای ایران از نظر ساختن یک اقتصاد جدید اهمیت دارد، نه تنها از این نظر که چگونه به وضعیت پیش از تحریم بازگردد. و بنابراین امکان تغییر شکل اقتصاد ایران وجود دارد، تغییر شکلی تنها شامل چشم انداز سرمایه گذاری ها پس از تحریم نیست. بنابراین، مشخصه های اصلی چنین اقتصاد جدیدی چه می تواند باشد؟

*افزایش توان رقابتی ایران

براساس شاخص رقابت جهانی مجمع اقتصادی جهان در سال 2015 - 2014، ایران در میان 144 کشور، رتبه هشتاد و سوم را به لحاظ رقابتی بودن دارد و هنوز از اقتصادهای نوظهوری مانند ترکیه، مکزیک و اندونزی عقب تر است.

لغو تحریم ها، با ایجاد زمینه رقابت اقتصادی پایدار، فرصت ارزنده ای برای تقویت بنیه رقابت اقتصادی و تغییر شکل اقتصاد ایران فراهم می کند.ایران قادر خواهد بود اقتصاد کلان، بازار بزرگ و جمعیت تحصیلکرده خود را سر و سامان دهد. اینها مهمترین بخش هایی هستند که احتمالا پس از لغو تحریم ها به آنها پرداخته خواهد شد.درآمدهای نفتی در آینده، حتی زمینه ساز یک اقتصاد کلان قویتر برای سرمایه گذاری و افزایش اندازه بازار خواهد شد و بازارهایی که در آینده ایران می تواند به آنها کالا صادر کند، نیز به تقویت اقتصاد کمک خواهد کرد.برای رقابتی تر کردن اقتصاد و متنوع سازی آن، ایران به پیشرفت های مهمی در بخش های تامین مالی، دولت، بهره وری نیروی کار و یک سیستم قضایی برای حل و فصل مناقشات بازرگانی نیاز دارد تا بتواند در یک بازار بازتر و جهانی تر رقابت کند.


امید رضا موسوی
۲۹ آذر ۹۴ ، ۲۰:۳۱ ۳ نظر

هر چند که بازار سرمایه سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت اما بلافاصله پس از بیانیه لوزان با اقبال مواجه شد و شاخص سیر صعودی در پیش گرفت به طوری که در 48 ساعت گذشته با رشد 4 هزار واحدی مواجه شد. گفته می شود بانک ها و شرکت های خودروساز بیشترین نقش را در این افزایش شاخص داشتند و البته رییس سازمان بورس، لایحه خروج از رکود، سیاست های دولتی در افزایش رونق بازار، کاهش تورم، ابهام زدایی از نمادها و صنایع بورسی و نیز کاهش ریسک بورس را از جمله موارد رشد شاخص بورس و قیمت ها عنوان کرد. بسیاری از صنایع بورسی که در طول سال گذشته با ریزش ارزش سهام و با مشکلاتی ازجمله تامین مواد اولیه و فروش محصولات خود مواجه شدند از این پس با حل مساله هسته ای، این دست از مشکلاتشان بر طرف خواهد شد و با لغو تحریم ها مشکلات نقل و انتقال وجوه و بازگشایی اعتبار اسنادی نیز مرتفع می شود که در این صورت نقدینگی بیشتری وارد این بازار می شود.

امید رضا موسوی
۲۸ آذر ۹۴ ، ۱۵:۳۴ ۱ نظر

واکنش بازار جهانی نفت به بیانیه لوزان و احتمال توافق نهایی با کاهش قیمت 5 دلاری در هر بشکه نفت همراه بود. گفته می شود در حالی که در شرایط حاضر، صادرات نفت کشورمان روزانه یک میلیون و 300 هزار بشکه است پس از لغو تحریم ها این آمار ممکن است افزایش یابد. بنابراین احتمال افزایش عرضه به بازارهای جهانی واکنش کاهش قیمت را در برداشت. در این صورت هر چند قیمت نفت کاهش می یابد اما ایران می تواند با افزایش صادرات این کاهش نرخ را جبران کند و به بازارهای جدیدی دست یابد بازارهایی در چند سال گذشته به واسطه تحریم ها از دست رفته بود.

امید رضا موسوی
۲۷ آذر ۹۴ ، ۱۱:۵۹ ۲ نظر
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 24 آذر ماه 1394 برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران و احتمالا مختومه اعلام کردن مسئله ابعاد احتمالی نظامی، تشکیل جلسه داد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی 167 عضو و شورای حکام 35 عضو دارد که هر کدام یک حق رای دارند.

آرژانتین ، استرالیا ، بلاروس ، برزیل ، کانادا ، شیلی ، چین ، مصر، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، غنا ، هندوستان ، ایرلند ، ژاپن ، کره جنوبی ، لاتویا(لتونی) ، مالزی ، مکزیک ، نامیبیا ، نیوزلند ، نیجریه ، پاکستان ، پاراگوئه ، فیلیپین ، روسیه ، عربستان سعودی ، آفریقای جنوبی ، اسپانیا ، سوییس ، مقدونیه ، ترکیه ، انگلیس ، آمریکا و اروگوئه، 35 عضو شورای حکام برای دوره سال 16-2015 هستند.

ریاست کنونی شورای حکام را سفیر و نماینده برزیل برعهده دارد،دو سفیر و نماینده آلمان و لتونی معاونان وی هستند و آلمان به نمایندگی از اعضای 1+5 قطعنامه این گروه را برای بستن پرونده پی ام دی قرائت می کند.

' ورسیو آنتونیو وینهاس' سفیر و نماینده برزیل برای دوره (16-2015 میلادی) رییس این شورا است. 'فردریش دائوبل' سفیر و نماینده آلمان در آژانس و 'باهتیجورز هاسانز' نماینده لتونی هم معاونان وی هستند.

با بسته شدن پرونده پی ام دی قرار است اجرای برنامه جامع مشترک اقدام (برجام) آغاز شود.

با قرائت بیانیه توسط آمانو و عدم انحراف ایران در پرونده هسته ای ، پرونده ی پی ام دی برای ایران بسته شد.
امید رضا موسوی
۲۶ آذر ۹۴ ، ۱۳:۰۳ ۲ نظر
کد حرفه ای قفل کردن کامل راست کلیک
فاتولز – جدیدترین ابزار رایگان وبمستر

جاوا اسكریپت

اسکرول بار