پس از توافق هسته ای و لغو تحریم ها فرصت های پیش روی ما چیست و چگونه باید به بهترین وجه از این فرصت ها استفاده کنیم؟
جمعه, ۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۲ ب.ظ
یکی از فرصت های پیش روی ما پس از لغو تحریم ها نوسازی و به روز رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی است. ناوگان حمل و نقل شامل چهار بخش حمل و نقل هوایی ، حمل و نقل ریلی ، حمل و نقل زمینی و حمل و نقل دریایی می باشد.
حمل و نقل هوایی: اکثر هواپیماهای موجود در خطوط حمل و نقل هوایی کشور مستهلک و فرسوده بوده که با رفع تحریم ها می توان هواپیماهای نو را خریداری نمود یا اینکه با واردات قطعات اصلی نسبت به ساخت هواپیماهای مونتاژ اقدام کرد.
حمل و نقل زمینی: در حمل و نقل زمینی از جمله اتوبوس ، کامیون و کشنده ایران وارد کننده بوده که پس از لغو تحریم ها با مشارکت کشورهای صاحب صنعت و شرکتهای معتبر و صاحب نام در این بخش ، اقدام به تولید مشترک و شراکت تجاری با این کشورها نموده که هم موجب نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی شده و هم ارز کمتری از کشور خارج می شود و هم فضای کسب و کار در این مهم رونق می یابد.
حمل و نقل دریایی: پس از تحریم صنعت بیمه ، نفتکشها از جمله مواردی بودند که مشمول این تحریم ها گردیدند. نفتکشهای بدون بیمه مجوز تردد در آبهای آزاد را نداشتند و از این رو ایران در این بخش متضرر گردید. پس از رفع تحریم ها و گشایش در این بخش این مشکل حل می شود و نفتکشها و کشتی های تجاری به مانند قبل بیمه شده و مجوز تردد در سطح آبها را پیدا خواهند کرد.
حمل و نقل ریلی: ناوگان ریلی کشور یکی از قدیمی ترین و مهمترین بخش حمل ونقل اعم از حمل مسافر ، جابجایی بار و ... از حیث هزینه و مسایل زیست محیطی می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع متاسفانه به این بخش کم توجهی شده و اکثر قطارها و ریل ها فرسوده می باشد که موجب اتلاف وقت و هزینه در جابجایی ها شده است. با نوسازی قطارها و ریل ها و فراهم کردن بستر مناسب در این بخش می توان از لحاظ وقت و هزینه بسیار صرفه جویی کرد.
حمل و نقل هوایی: اکثر هواپیماهای موجود در خطوط حمل و نقل هوایی کشور مستهلک و فرسوده بوده که با رفع تحریم ها می توان هواپیماهای نو را خریداری نمود یا اینکه با واردات قطعات اصلی نسبت به ساخت هواپیماهای مونتاژ اقدام کرد.
حمل و نقل زمینی: در حمل و نقل زمینی از جمله اتوبوس ، کامیون و کشنده ایران وارد کننده بوده که پس از لغو تحریم ها با مشارکت کشورهای صاحب صنعت و شرکتهای معتبر و صاحب نام در این بخش ، اقدام به تولید مشترک و شراکت تجاری با این کشورها نموده که هم موجب نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی شده و هم ارز کمتری از کشور خارج می شود و هم فضای کسب و کار در این مهم رونق می یابد.
حمل و نقل دریایی: پس از تحریم صنعت بیمه ، نفتکشها از جمله مواردی بودند که مشمول این تحریم ها گردیدند. نفتکشهای بدون بیمه مجوز تردد در آبهای آزاد را نداشتند و از این رو ایران در این بخش متضرر گردید. پس از رفع تحریم ها و گشایش در این بخش این مشکل حل می شود و نفتکشها و کشتی های تجاری به مانند قبل بیمه شده و مجوز تردد در سطح آبها را پیدا خواهند کرد.
حمل و نقل ریلی: ناوگان ریلی کشور یکی از قدیمی ترین و مهمترین بخش حمل ونقل اعم از حمل مسافر ، جابجایی بار و ... از حیث هزینه و مسایل زیست محیطی می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع متاسفانه به این بخش کم توجهی شده و اکثر قطارها و ریل ها فرسوده می باشد که موجب اتلاف وقت و هزینه در جابجایی ها شده است. با نوسازی قطارها و ریل ها و فراهم کردن بستر مناسب در این بخش می توان از لحاظ وقت و هزینه بسیار صرفه جویی کرد.